söndag 9 mars 2014

Eds eller jag menar Ehlers-danlos syndrom

För ett tag sen fick jag diagnosen Eds som är en förkortning på Ehlers-danlos syndrom. 
Det är vad jag förstått av informationen från både läkare och nätet, en "deffekt" på vår bindväv vi har i kroppen. Bindväven finns överallt i kroppen och därmed är hela kroppen mer eller mindre drabbad. 

Symtom som man kan ha med min typ som är överrörlighet eller typ 3 som den också heter är: 

Kronisk värk "som är extremt smärtsam, i klass med att föda barn" 
Överrörliga leder 
Lätt att få blåmärken 
Lätt att vrika leder 
Lätt att få leder ur led 
Problem med tänder 
Trötthet 
Inflammationer i leder 
Ont eller stelhet i muskler 
Svårbedövade vid tex tandläkarbesök 

Deffekten vi Edsare har i kroppen kommer aldrig att försvinna, det går knappt att medicinera. 
Vilket betyder att vi helt enkelt oftast får lära oss att leva med SKITEN. 

Det är först sen jag fått diagnosen som jag förstått varför aldrig tandläkarens bedövning tagit eller varför jag haft så ont i knäna som liten. Samt varför jag fått så många vrickningar i fötterna. 

Just nu är jag mammaledig men sen kommer jag att göra allt för att hitta ett jobb som passar mig. Att vara sjukskriven hela livet VÄGRAR jag!!! 

Från och med nu kommer jag skriva mycket om min kamp att hantera den här vidriga diagosen och även annat kul som händer i mitt liv. Mycket tankar kring saker som hänt och händer, kommer att skrivas ned i denna blogg! 

Nu ska jag iväg, 
Vi hörs! 
Puss&Kram

Inga kommentarer: